Co je to long tail a proč je pro e-shop tak důležitý?

Co je to long tail a proč je pro e-shop tak důležitý?

V jednom z minulých článků jsme se setkali s pojmem Long Tail optimalizace. Takový termín samozřejmě vyvolává otázky, zvlášť když jste se s ním ještě nikdy nepotkali. Co je to long tail a proč je pro e-shopy tak důležitý?

Takže předně – co je to long tail 

Jedná se o anglický výraz (doslova “dlouhý chvost”), a celkově se vlastně ká klíčových slov pro vyhledávače. Konkrétně klíčových slov, která jsou málo hledaná, protože jsou hodně konkrétní k určitému produktu či službě. Může vás napadnout, že optimalizovat málo hledaná klíčová slova v podstatě ani nemá cenu, ale to by byla velká chyba. Proč?

Konkrétnější výrazy jsou důležité

Obecné pojmy (short tail) jsou často hledané, ale zároveň s tím se dá předpokládat i velká konkurence – používá je každý. Málo hledaná slova pak zboží z konkurence vyčleňuje, zvlášť když oni tuto optimalizaci nemají. 

Chce to příklad – třeba na konverzi

Když se vcítíte do zákazníka, který jde hledat nějaké zboží na internetu, pravděpodobně bude nejprve vycházet z obecných pojmů. Takže třeba do vyhledávače zadá, že hledá vysavač. Vyskočí mu různé nabídky, články a informace, ze kterých provede výběr a uvědomí si, že by se mu asi nejlépe hodil bezsáčkový vysavač. Zadává tedy znovu do vyhledávání. Přečte si recenze a už jde po konkrétní značce, opět jako nové vyhledávání.

Co z toho plyne? Tento tzv. nákupní cyklus je typický pro osoby, které začínají něco hledat. Jak jsme si z uvedeného všimli, k obecným pojmům a prvním výsledkům ve vyhledávání se asi úplně nevrátí. Pravděpodobně si zjistí potřebnou značku, pak model a asi nakonec bude řešit, kde koupit nejlevněji, s bonusem nebo třeba dopravou zdarma. Long Tailem jsou tedy v tomto případě klíčová slova, která více specifikují konkrétní model, díky kterému si zákazník dohledá zboží například u vás a s mnohem větší pravděpodobností i nakoupí.

 

Příklad:

co je to long tail
foto / archiv LNR / www.nejendarky.cz

Věnujte se málo hledaným slovním spojením

Je zřejmé, že málo hledaná klíčová slova jsou v mnohem větší počtu než slova obecná. Zajimavostí je (podle Pareta), že obecná slovní spojení vyhledává kupodivu jen asi 20 % lidí.

Přeceňování obecných termínu se úplně nevyplácí. Hlavně proto, že tímto způsobemoptimalizují skoro všichni. A dostat se tak do popředí v umístění ve vyhledávačích proto asi nebude úplně snadné.