Cenotvorba na e-shopu je tak trochu alchymie

Cenotvorba na e-shopu je tak trochu alchymie

Cenotvorba je podstatná, a to nejen na e-shopu. Ovšem na e-shopu je to o něco složitější. Především, když máte konkurenci. Nakupovat na e-shopu je jednoduché a stále populárnější. Ale pokud nabízíte stejné nebo obdobné produkty nebo služby jako jiní obchodníci, tak je pak správně nastavená cena velmi zásadní.

Zákazníci jsou cenou nejvíc ovlivňováni. Proto často platí, že čím je nižší, tím je jistější prodej. Jenomže kdyby takovou strategii uplatňovali všichni, pak byste mohli zboží rovnou rozdávat zdarma.

Jaké máte povinnosti při naceňování

Ze zákona (zákon č. 526/1990 Sb., zákon o cenách) máte povinnost zobrazovat pouze konečnou cenu produktu či služby. Cena pak musí obsahovat konečnou nabídkovou částku, která zahrnuje všechny daně, cla a poplatky.

Mimo informací o ceně má ovšem prodejce řadu dalších povinností. Musí své zákazníky informovat o řadě skutečností, jako jsou vlastnosti prodávaných výrobků nebo charakter poskytovaných služeb, způsob využití a údržby výrobků, rizika související s poskytováním služeb, označení výrobce, dodavatele, hmotnost, množství a tak dále. Více najdete například na webu České obchodní inspekce: Informační povinnosti prodejce.

TIP NA ČLÁNEK: Nákupy přes internet mají svá pravidla

Na co má vliv cena zboží?

Především na to, zda se rozhodne zákazník koupit či nekoupit. V řadě případů stačí rozdíl 1 koruny a už vám zákazníka odvede konkurence nebo srovnávač cen. Pozor také na rozdíly v cenách. Když máte například pomalou synchronizaci a na inzerátu nebo v letáku máte jinou cenu, než pak kupující vidí na e-shopu, může ho to od koupě odradit.

Důležitá je marže

Marže je vlastně výdělek nebo výnos, tedy to, co činí zisk. Je to rozdíl z ceny, za kterou obchodník zboží prodává s odečtením ceny, za kterou zboží kupuje. Výšku marže je pak třeba znát u každého produktu.

Marži je nutné dělit na:

  • samotný zisk
  • marketingové a režijní náklady
  • náklady na balné a expedici
  • náklady na administrativu

TIP NA ČLÁNEK: Problematika a nástrahy podnikání při zaměstnání – založení e-shopu


Affiliate marketing jako způsob výdělku i zvýšení tržeb


Jak a kdy nastavit dopravu zdarma

Pro nastavení dopravy zdarma či minimální ceny produktů je třeba znát fixní, marketingové nebo třeba logistické náklady firmy. Když pak spočítáte, kolik zásilek za určité období odesíláte, pak se lze dobrat celkové ceny za prodej jedné objednávky.

Jak vyzrát na konkurenci?

Neztrácet ji z dohledu. Být nejlevnější nemusí být hned, že budete i nejúspěšnější. Často pomůže nějaká další výhoda, nabídky, sleva na další nákup, zavázání si zákazníka, aby se vracel právě k vám.

Cenotvorba na e-shopu

Vychází ze souboru informací, které už máte. Tedy fungování e-shopu, výše marže, informace o produktech a o konkurenci. Srovnávejte pravidelně cenu. Pro zvýšení marže můžete například využít levné produkty s vysokou marží – ty nabídnete třeba v mezikroku košíku s dopravou zdarma. Vás to nebude v podstatě nic stát, přitom zákazník nabyde dojmu, že má zboží skoro zadarmo. Platí, že je vhodné kombinovat nízko-maržové produkty s velkou obrátkovostí s vysoko-maržovými produkty.

TIP NA ČLÁNEK: Recenze životního pojištění Mutumutu může pomoci s orientací na trhu