Při zvažování zaměření právnické odbornosti Ilony Černochové byly její myšlenky nejprve u služeb pro živnostníky. “Živnostníci mě napadli, protože jsem sama začínala v komunitě Na volné noze a viděla tam potencionální klientelu. Aby můj byznys vydělával, potřebovala bych ale dělat obchody, které nejsou finančně limitované. Zároveň mi v hlavě stále rezonovalo to, že mě prostě nemovitosti bavily. Zvažovala jsem původně tento obor i pro psaní rigorózní práce,” vysvětluje Ilona Černochová svoje zásadní rozhodnutí ohledně specializace.
Realitní trh nejsou jen kupní smlouvy
Nakonec se tedy rozhodla zvolit segment realitního trhu. Jako své potencionální klienty vnímala primárně realitní makléře, dále osoby prodávající a kupující nemovitosti, důležitým pro ni byl také developerský byznys. Založit vlastní právní kancelář se rozhodla v roce 2017, počáteční investicí bylo minimálně 200 000 korun. Jak sama vzpomíná, nejtěžší bylo na začátku získat první klienty, musela totiž vystoupit ze své komfortní zóny. Jít mezi lidi a bavit se o tom, co dělá, věřit si v tom a získávat sympatie lidí, kteří by ji mohli doporučit či oslovit. “Je to něco, co v korporátu řešit nemusíte, zároveň je to ale cenná zkušenost, o kterou tím přicházíte,” vysvětluje Ilona Černochová. Důležitou strategií, která pomohla její soukromou kancelář rozjet, bylo určitě zajímání se o víc než o prosté vytvoření kupní smlouvy. Zásadní je vnímat realitní trh jako celek. ”To je moje strategie. Například realitní konference nebo semináře pro realitní makléře, těch se také účastním. Mohu tam získat důležité kontakty a zároveň chci znát trendy, o kterých se mluví. Zlepšuji díky tomu i moji službu a dávám víc svým klientům. Působím profesionálněji a jsem univerzálnější,” vysvětluje.
Rozhodnutí jít sólo
Kde vznikl ten hlavní impuls začít budovat vlastní soukromou praxi? U rodiny. V září 2016 bylo jejímu nejmladšímu synovi pět měsíců, času začalo být méně ale zároveň u Ilony Černochové přetrvávala důvěra ve vlastní schopnosti. “Absolvovala jsem tehdy kurz Roberta Vlacha o podnikání na volné noze. Odcházela jsem opravdu nadšená a vnitřně se ve mně změnilo strašně moc. Pochopila jsem, že pokud nabídnu kvalitní a spolehlivé služby, mám šanci si klienty získat.”
Podnikání není koníček
Jako neméně důležité rozhodnutí vnímá také služby osobního koučingu. Pro ty se spojila s Dominikou Špačkovou, která ji naučila pragmatismu. Bylo nutné vzít si za své, že podnikání není koníček a zaměřit se na to, co je efektivní. “Samozřejmě i tak dělám spoustu neefektivních věcí. Vím o tom. Důležité ale pro mě bylo naučit se oddělit zrno od plev,” vysvětluje Ilona Černochová. Pro založení vlastní advokátní kanceláře jí byl velkou podporou i její manžel. “Potřebovala jsem vybalancovat život mezi prací a dětmi, nemohla bych být jen s dětmi doma a on to plně respektoval a chápal.” Nyní pracuje 30 hodin týdně a s pomocí dvou chův zvládá i péči o své dvě děti a celou domácnost.
Články o její práci pomáhají být vidět
V rámci propagace využívá obvyklé platformy sociálních médií, především Facebook. Má také svůj profil na Linkedinu. Není to priorita, skrze kterou by bylo nutné její práci prezentovat. “Na mém soukromém webu i na firemním přidáváme pravidelně články na zajímavá témata. Tím se podporuje autorita a hledanost našeho webu,” vysvětluje svou strategii z hlediska marketingu.
Cíl do budoucna
Jako hlavní vizi pro budoucí roky vidí Ilona Černochová především zefektivnění fungování, to je důležité i z hlediska vedení týmu, který je teď desetičlenný. Nastavit interní procesy tak, aby neklesla kvalita služeb, ale naopak se zvyšovala a šla nahoru ruku v ruce s počtem zakázek. Pokud se začne hromadit více případů a je nutné řešit několik kupních smluv najednou, je podle ní klíčové mít dobře nastavené procesy a pracovní check listy, aby nikdo z týmu na nic nezapomněl. “Je to pro mě jeden z největších strašáků – těžce nesu, když mám někde chybu. Kdyby na ni klient přišel, je to problém. Makléř si té chyby ani všimnout nemusí, ale jeho klient ano. Seřve makléře a ten je naštvaný na mě. Řekne to sedmi dalším makléřům a já můžu přijít o klienta,” popisuje Ilona Černochová. Proto si zakládá na kontrole čtyř a někdy i šesti očí.
Důvod pro REAADS
Zároveň se spojila ve firmě s kolegou Janem Zajíčkem, takže byznys nyní budují více firemním způsobem. “Každý z nás má trochu jiné dovednosti a kompetence, tak jsme tomu dali řád, aby firma celkově rostla,” vysvětluje motivaci k tomuto kroku Ilona Černochová. Důležité bylo v tomto případě rozdělit vstupy (kdo co bude dělat) a pak výstupy. Tím jsou myšleny finanční příjmy, podíly na výnosech z firmy. Zároveň se rozhodla změnit název společnosti, protože původní Realitní advokáti nebyl dostatečně výstižný a nevystihoval přesně specializaci firmy. Nové jméno společnosti je REAADS, jde o zkratku realitních advokátů nebo Real Estate Advocates.