Kompenzace za zpožděný let lze uplatnit i tři roky zpětně

Kompenzace za zpožděný let lze uplatnit i tři roky zpětně

Stalo se vám někdy, že se vám zpozdil let? A nevěděli jste o tom dostatečně dopředu? Pak vám za určitých podmínek vznikl nárok na docela zajímavé odškodnění. Víte, o tom? Říkáte si, že už je to jedno? Že se vám to stalo loni? Na odškodnění máte nárok i tři roky zpětně! Jaké kompenzace za zpožděný let můžete získat?

Když cestujete do zahraničí, sjednejte si cestovní pojištění, to je základ. Co vás ale ochrání při nečekaných komplikacích s letem? Legislativa.


Kompenzace za zpožděný let

Zpožděný let je nepříjemnost. A určitě ne vaše chyba. Takže kompenzace je na místě. Pokud společnost dostatečně dopředu neinformuje svého klienta o zpoždění a jeli toto zpoždění větší než tři hodiny (platí to u dopravců, kteří mají sídlo v EU), máte nárok na odškodnění. To se pak odvíjí následovně:

    • Když je vzdálenost letu kratší než 1500 km, jedná se o 250 €,
    • nebo je vzdálenost letu mezi 1500–3500 km nebo je v rámci EU či zemí, jako je Švýcarsko, Island a Norsko, jedná se o 400 €,
    • či je vzdálenost letu delší než 3500 km, jedná se o 600 €.

Kompenzace nahrazují cestujícímu ztrátu času a samozřejmě nepříjemnosti, takže náleží právě přímo účastníku letu, nikoli osobě, která jej platila (pokud se jedná o různé osoby).

Jak je to se zrušeným letem?

I v tomto případě máte nárok na kompenzaci. Platí to ve chvíli, kdy:

    • Je let zrušen alespoň 14 dní před plánovaným odletem,
    • letecká společnost neposkytla více jak dva týdny před odletem náhradu letu s odletem nejpozději 2 hodiny před odletem původního letu,
    • společnost neposkytla týden před odletem dnech náhradu letu s odletem nejpozději 1 hodinu před odletem původního letu.

Výše náhrady je stejná jako při zpoždění a odvíjí se od vzdálenosti destinace.


SJEDNAT SI RYCHLE POJIŠTĚNÍ ONLINE


Kdy kompenzaci nedostanu?

Samozřejmě že kompenzaci společnosti nebudou nabízet ve chvíli, kdy dojde ke zrušení nebo zpoždění z důvodu mimořádných okolností.

Jaké to jsou?

    • Nepříznivé počasí,
    • politická situace,
    • stávka na letišti,
    • nehoda na letišti.

Jednoduše jde o okolnosti, které prostě nemohl dopravce předvídat a ani ovlivnit.

Co když jde o technickou závadu?

Technickou závadu letecká společnost musí kompenzovat.

Co potřebujete k uplatnění kompenzace

  1. Doklady o letu – schovávejte si letenky, palubní lístky a cokoli dalšího k letu. Původní letenka doloží plánovaný let, nová letenka nový čas a případně i odůvodnění zpoždění nebo zrušení letu.
  2. Pořiďte si další důkazy – využijte čekání, abyste si například vyfotografovali tabuli odletů s uvedeným zpožděním. Může se to hodit.
  3. Potvrzení – letiště vám musí vydat potvrzení o zpoždění nebo zrušení letu. Vydat vám ho musí jak na letišti odletu, tak na letišti příletu.
  4. Nepřízeň počasí a ostatní letadla odlétají? Pak se možná dopravce snaží o klamání. Sledujte situaci na letišti, nebojte se ptát.

 

Právo na odškodnění na základě Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 platí na následující situace:

  • odlet z letiště umístěného na území členského státu Evropské unie, Norska, Islandu i Švýcarska
  • odlet z letiště umístěného na území třetí země, tedy země mimo EU na letiště umístněné na území členského státu EU, kdy je zároveň provozující letecký dopravce příslušný do členské země Evropské unie

TIP NA ČLÁNEK: Pracovní cesta má také svá pravidla