Proč měnit značku společnosti? Rebranding

I v úspěšném podnikání se někdy můžete dostat do situace, kdy začnete přemýšlet nad změnou vaší značky, názvu společnosti, jejího loga, vizuálního stylu. Proč měnit značku společnosti? O jak složitý proces jde a může přinést opravdu nějaké výhody? Není dobré držet se starého, osvědčeného?

Není udržování tradice výhodnější?

Ano, většinou je ověřená a známá značka spojená s jistotou zákazníků, s tradicí a kvalitou. To platí třeba i ve chvíli, kdy majitel svou firmu prodává (nebo předává nástupcům). Nástupce často řeší, zda si ponechat stávající značku a o změně přemýšlí zpravidla jen ve chvíli, kdy je název striktně spojen se jménem bývalého majitele, nebo název obsahuje druh činnosti, která už například dávno není hlavní aktivitou firmy (např. autodoprava, která nyní nabízí i další služby, jako je servisování vozidel, parkování karavanů, služby stěhovací, taxi a podobně).

Co je tedy ten rebranding?

Jedná se o proces, během kterého dojde ke změně značky. Je jedno jestli, jde o barvenou úpravu loga nebo úplnou změnu názvu, vše je celkem velkým zásahem, na to se připravte.  Pokud nad rebrandingem sami uvažujete a máte strach, nechte se inspirovat u jiných firem. Vždyť i takové giganty jako je RWE (Innogy), GE Money Bank (Maneta Money Bank), operátor Paegas (T-mobile), Eurotel (O2) a podobně, si s takovou změnou poradili, a k lepšímu. Pravda, většinu podržel rozsáhlý a propracovaný marketing a zahraniční trh.

Proč měnit značku společnosti?

Cesta a důvod ke změně značky mohou být různé. Kromě toho, co jsme si už řekli, může být snahou odpoutání od názvu, který je podvědomě (a třeba i negativně) spojován s jinou společností nebo třeba osobností (klidně i v politice). Obdobný název firmy může být pro zákazníky zavádějící. Změna názvu může být i snahou cílit na nové zákazníky (repositioning), rozšiřovat portfolio služeb. Často jde i o očištění jména poškozeného nějakou chybou.

Informování dodavatelů a odběratelů

Proces sám o sobě není jednoduchý a je dobré všem svým stálým zákazníkům alespoň nějakým způsobem změnu vysvětlit / oznámit s předstihem. Pokud jsou s vašimi službami spokojení, určitě vaše úpravy řešit nebudou.

Drahý bude tento proces ve chvíli, kdy používáte katalogy, polepy na autech, billboardy, reklamy v časopisech nebo televizi. V takovém případě určitě udělejte změnu jednotně. Ať vaši zákazníci nejsou zmateni tím, že se někde prezentujete v novém kabátě, ale do schránek posíláte katalogy se starým logem.

 

Rebranding i repositioning je vždy dobré probrat (a analyzovat) s někým, kdo se touto činností zabývá. Cenné zkušenosti a znalost situace na trhu mohou pomoci předejít případným nesnázím.

 

Sdílet