Proč využít sociální sítě pro podnikání?

Proč využít sociální sítě pro podnikání?

Máte firmu a nabízíte produkty nebo služby? Nebo jste OSVČ a snažíte se prorazit v moři konkurence? Jasně, jste nejlepší a nejlevnější. Ale jestli o tom nikdo neví, vaše služby si nikdo neobjedná, vaše zboží nekoupí. Takže samozřejmě marketing. Těžká, a ne zrovna levná cesta k tomu, dát světu o sobě vědět, propagovat se a lákat zákazníky. Jak si trochu pomoci? Třeba sociálními sítěmi. Proč využít sociální sítě pro podnikání?

Pokud sociální sítě pro rozvoj svého podnikání běžně využíváte, možná pro vás tento článek nebude úplně přínosem. Ale stále ještě je strašně moc firem a živnostníků, které tato cesta ani nenapadla. A možná je to škoda. Sociální sítě jsou totiž svého druhu alternativou běžného života.

Jsou místem, kde:

  • lidé tráví svůj volný (často i pracovní) čas,
  • kam se chodí pobavit,
  • seznámit se,
  • odpočinout si,
  • a klidně i nakoupit,
  • poradit se,
  • nebo se vzdělávat.

Na sociálních sítích je totiž možné skoro všechno. Třeba propagovat byznys.

Proč využít sociální sítě pro podnikání?

Důvodů může být hned několik. Sociální sítě jsou dostupné, jsou zdarma, a proto je na nich opravdu hodně potencionálních zákazníků. Vytvořit si firemní nebo osobní profil není nic složitého. Složité je pak udržovat jej neustále aktivní a v interakci s lidmi. S tím si můžete poradit sami nebo využít někoho, kdo se na správu sociálních sítí specializuje.

Které typy “socek”?

Využít se dají v podstatě všechny sociální sítě, od Instagramu, Facebooku až po klasicky byznysově zaměřený LinkedIn. Důležité je být zde stále aktivní. Tedy pravidelně (nebo nepravidelně, ale systematicky) přidávat příspěvky a komunikovat. S tím by prvotně měl pomáhat positioning.

Positioning

Jedná se o určité chytré cílení na zákazníky tak, aby si vaši tvorbu nebo produkty spojovali s vámi nebo s vaší značkou. To vychází z marketingových cílů, které byste měli mít stanovené. Jsou to cíle, kterých chcete dosáhnout. Například zvýšit povědomí o značce, zvýšit návštěvnost vašeho webu nebo prodejny nebo přímo navýšit objednávky.

Odtud pak vychází plánování harmonogramu. Třeba kdy a co zveřejnit.

Co je často nejdůležitější?

Především stanovit si publikum. Každý výrobek nebo služba je cílená na určitý okruh osob, a především ty je třeba oslovit. To znamená nabízet jim takový obsah, který je bude bavit, zajímat nebo vzdělávat. Důležité je, aby jednotlivé příspěvky poskytovaly nějakou přidanou hodnotu pro čtenáře a uživatele.

Jak plánovat cíle na sociální sítě?

Cíle mají být metou, které chce firma nebo živnostník dosáhnout. No a za těmi byste si měli jít. Takže se vítají nápady, jak zaujmout, jak vytvářet grafiku, jaký volit slovník a celkově styl komunikace. Důležitá je také četnost příspěvků. A samozřejmě kontrola jejich účinku, odpovídání na zprávy atd.

Jak často přidávat příspěvky?

Různé sociální sítě fungují různě a jejich publikum také. Je proto třeba počítat s tím, že zvlášť ze začátku bude třeba zkoušet různé dny a různé časy. Trpělivost přináší růže. A trpělivostí je třeba se obrnit důkladně. Je málo pravděpodobné, že se vám bude hned od začátku opravdu dařit. Budování profilu a získávání potřebné zpětné vazby může trvat opravdu dlouho, klidně řadu měsíců.

Zohledňujte více ukazatelů

Sledování úspěchů? To ale není jen o počtu lajků a komentářů. Významné číslo je především kolika lidem se příspěvek zobrazil a kolik prokliků pak vedlo přímo k produktu nebo na web (o to přece nakonec jde). Vizuálně pak neznamená, že příspěvek, který nemá ani lajk, je hned špatný. Tyto hodnoty jsou vidět pouze pro správce a příspěvatele. S tím pak souvisí různé algoritmy, které jednotlivé sociální sítě využívají. Ty může ovlivnit vaše aktivita na síti nebo i finanční zvýraznění příspěvku.

Co používat jako příspěvek

Vše souvisí se vším, a to platí především zde. Cílová skupina může mít v oblibě různá média. Například článek, fotky, videa, vtipy, odkazy. Ideální je rozumná kombinace a zjištění, co bude nakonec fungovat. Také samozřejmě (a hlavně) záleží na tom, co propagujete, co nabízíte. Někde více funguje kvalita a profesionalita, někde zase náhodný snímek, ukázka všednosti a autentičnost.

Jak reagovat na komentáře?

Aktivně. Dobré je okomentovat jakýkoli komentář. Budete tak vzbuzovat důvěru. Poděkovat se dá za pozitivní i negativní komentář. A i negativní komentáře mohou pomoci s navýšením zájem.

TIP NA ČLÁNEKNegativní reklama v komentářích umí potrápit

Jak to zvládat?

To je složité. Příspěvky a celou správu sociálních sítí je třeba mít dopředu naplánovanou. Ideálně alespoň vždy na měsíc. Jak už bylo napsáno, můžete si na to najít profesionály, nebo se tomu pravidelně věnovat sami. Práci můžete samozřejmě delegovat na podřízené, najmout si copywritera, designera, příspěvky pak jen schvalujete nebo vkládáte. Využívat můžete i speciální programy, a na nich si vše předpřipravit. To se hodí, když jste na dovolené nebo máte plný diář.

foto / archiv LNR