Home office výhody a nevýhody

Home office výhody a nevýhody

Současná doba přeje rozvoji a většímu využívání práce z domova – home office. Nahrávají tomu coronavirová opatření i vstřícnost zaměstnavatelů zajistit zaměstnancům určité pohodlí. Možnost aspoň jednoho až dvou dnů v týdnu pracovat formou home office je často považováno za zaměstnanecký benefit. Jaké jsou výhody nebo nevýhody?

Čtěte: Práce z domova – jak pracovat efektivně?

Home office jako úleva i větší nárok na výkon

Alternativní forma zaměstnávání – v plnohodnotné nebo částečné možnosti pracovat jinde, než v místě sídla zaměstnavatele – nabírá na popularitě. Systém vyhovuje rodinám i dojíždějícím. Možnost pracovat z chalupy nebo v jiném časovém úseku než pevně daném (typicky brzy ráno nebo pozdě večer), je obecně považována za výhodu. Ovšem na druhou stranu jsou logicky zaměstnavatelem vyžadované jasné výsledky, pro zaměstnance to znamená větší nasazení, odpovědnost a zodpovědnost – musí být vždy k zastižení.

Práce na home office není vhodná pro každého

Rozhodně ne každé zaměstnání je vhodné pro práci z domova. Je to tradičně spíše pro oblast „kancelářských“ profesí než těch manuálních (pokud tedy třeba nevlastníte domácí dílnu nebo se neživíte produkty ze své zahrádky). Zároveň je lepší pro typy prací, které může zaměstnanec vykonávat sám bez pracovního týmu, nebo by měl mít dostatečně dobré internetové připojení pro možné online komunikace s vedením nebo klienty.

Plusy a mínusy home office

Ne každému tato forma práce vyhovuje, individualita každé osoby ji předurčuje pro jiné způsoby komunikace s ostatními. Sociální kontakt či osobité pracovní prostředí může na někoho působit větším pracovním stimulem než partner a děti, kteří mají radost, že s nimi trávíte svůj čas. Produktivita každého je zcela individuální.

Čtěte: Jak je to s BOZP na home office?

Časová flexibilita

Práce z domova je možností pro neobvyklý přístup. Neměl by zasahovat do večerů a víkendů, ale pokud někdo lépe pracuje v tomto čase, měl by být právě pro něj přínosem. Člověk je pánem svého času a plní pouze svěřené úkoly.

Zákoník práce

Legislativně zatím home office v naší republice přímo řešen není. Práce z domova je zatím pouze v § 317 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, a to v HLAVĚ IX.

Home office není vynutitelné, lze vykonávat vždy pouze po dohodě zaměstnance se zaměstnavatelem.

Čtěte: Jak si přivydělat z domova?

Čtěte: Mzda a plat


USPOŘÁDEJTE SI EFEKTIVNĚ ČAS I PRÁCI – TIME MANAGEMENT

JAK FUNGUJE SDÍLENÉ PRACOVNÍ MÍSTO?